Biografie

Cesta od legendárního FastTrackeru až k profesionálnímu Reasonu

Úplně první krůčky s tvorbou hudby na počítači jsem udělal někdy kolem roku 1994. Tehdy jsem do svého obstarožního Atari 800 XE naloadoval geniální hudební program Chaos Music Composer. O skládání jsem nevěděl vůbec nic, takže mi chvíli trvalo než jsem pochopil co a jak. Mojí zvukovou premiérou byla syntezátorová bicí linka, která se linula z mono reproduktoru černobílé televize Tesla. Časem jsem se naučil tvořit vlastní zvuky a skládat melodie. Pravda, v programu, který nabízel 3 mono kanály a možnost vytvořit vpodstatě asi tak 5 rozdílných zvuků, to nebyly žádné symfonie). Tento pionýrský průjem je dosud archivován na magnetofonových kazetách, které v té době sloužily jako úložiště počítačových dat. Dokonce stále mám i stařičký funkční 8bit Atari 800 XE, ale nemám potřebnou dávku odvahy pustit si ty zvukový výtvory ;-).

FastTracker II

K tvorbě hudby s pomocí zvuků skutečných nástrojů jsem se dostal až v roce 1997, když jsem si pořídil první PC (tehdy masakrózní Pentium 150). Chvíli jsem se trápil s fm syntézou, než jsem objevil velmi populární programy ScreamTracker a hlavně FastTracker. Asi po 2 měsících skládání jsem se moh chlubit asi 50 hudebními moduly. Poslouchat se to ale moc nedalo. Nikdy jsem to nepočítal, ale zřejmě jsem v trackerech vytvořil asi tak 150 modulů, kvalita úměrná době a prostředkům... Některé skladby se objevily na CD příloze časopisů SCORE a LEVEL v oblíbené rubrice "Od čtenářů". Po nějakém čase mi bylo ve FastTrackeru těsno, takže jsem přešel na ModPlug Tracker, který běžel pod Windows a měl oproti FT2 naprosto luxusní možnosti. Na přelomu století si získával čím dál tím větší popularitu další hudební program - Fruityloops. I v něm jsem chvíli tvořil, ale nebylo to stále ono.

Propellerhead Reason 3


Na konci roku 2001 jsem si pořídil program Reason, který je přesně ušitý na můj způsob tvorby hudby. Obsahuje vše potřebné (drum machine, sampler, efekty...), skvěle se ovládá a navíc dává velkou svobodu v možnostech syntézy zvuku a zapojení komponent. V současnosti kombinuju Cubase LE a Reason 3, které mám propojeny přes ReWire rozhraní. V praxi to vypadá tak, že 90% skladby dělám v Reasonu, v Cubase mám jen navěšený pluginy na mastering (vystačím si s Izotope Ozone3) a občas stopy vokálů. VST nástroje vůbec nepoužívám. Sem tam nějaký zkusím, ale to je asi tak všechno, v žádným tracku jsem ale ještě VSTi nepoužil (nepočítám-li éru Fruityloops a ModPlug Trackera). Všímavý čtenář zřejmě namítne "a kde jako teda bereš nástroje, hm?". Odpověď je prostá. Mám za ty léta slušnou databanku zvuků. I Reason sám má v sobě mnoho kvalitních nástrojů. Co se týče samplování, tak věřte, že sampluju minimálně. Obvykle jen z legrace (např. track Madonna, do you remember). Občas si ze starých skladeb vystříhnu kopák, hajtku, vokál nebo ruch, ale co se týče melodií, tak těm nechávám jejich majestátní neposkvrněnost. Vím, že samplování je pro hiphop typický, nicméně mě tenhle způsob tvorby nepřitahuje.




V poslechu hudby se snažím mít široký záběr přes celé spektrum hudebních stylů. Rád pracuji při uklidňujícím chilloutu v podání kompilací Cafe del Mar, repetitivních hiphopových instrumentálek od Premiera nebo Scotta Storche, nebo při poslechu Björk, Nelly Furtado a REM. Těžko si vzpomenu na všechny projekty, jejichž cd rád vsunu do přehrávače, nicméně zkusím vypsat alespoň ty zásadní... Duke Ellington, Louis Armstrong, Blossom Dearie, Joe Zawinul, George Clinton, Simon & Garfunkel, Propellerheads, Fila Brazillia, Groove Armada, Télepopmusik, Leftfield, Hypnotix, Kraftwerk, Lamb, Thievery Corporation, Ennio Morricone, Phil Glass, EOST, Lenka Dusilová, BT, Juno Reactor, Schiller, Ed Rush, Aphrodite, Nookie, Emanuel Top, Dynamix II, Junior Jack, Timbaland, The Neptunes, Hi-Tek, Mobb Deep, Alchemist, dr Dre, Scott Storch, Marvin Gaye, HIM, Cranberries, Robert Miles, Jean-Michel Jarré, Peggy Lee, Richie Hawtin, Air, Andrea Parker, DJ Vadim, DJ Shadow, Freestylers, Kruder & Dorfmeister, Manu Chao, Digable Planets, 50 Cent, Kelis, Morcheeba, Aaliyah, Herbie Hancock, Beatles...